Mówiąc najprościej: Renault Kangoo to samochód osobowy, przeszklony, a Renault Kangoo VAN to wersja dostawcza, blaszana, z homologacją ciężarową. Ten pierwszy służy do transportu ludzi i towarów, a ten drugi do transportu... towarów i ludzi. Ten artykuł dotyczy tego drugiego.
Biorąc pod uwagę parametry przydatne w transporcie, Kangoo ma nieco trudniej niż większy od niego Trafic czy Master. Skoro jest najmniejszy, to królem ładowności czy pojemności stać się nie może. Ale czego nie można osiągnąć gabarytem, można osiągnąć sprytem :) Wystarczy spojrzeć na ścianę działową, by zauważyć różnice:
- w Masterze ściana działowa jest stała
- w Traficu ściana działowa ma uchylną klapę, dzięki czemu można przewozić dłuższe przedmioty
- w Kangoo ściana działowa może być stała lub w połowie uchylna, dzięki czemu można przewozić przedmioty o długości do 3 m w wersji L1 i do 3.5 m w wersji L2
Kangoo VAN posiada dwa rozwiązania, dzięki którym jest innowacyjny i praktyczny jak żaden inny samochód w tej klasie. Pierwszym jest funkcja Open Sesame by Renault. W rozwiązaniu tym po stronie pasażera usunięto słupek B, dodano uchylną przegrodę i składany fotel pasażera. Jak to działa? Ścianka działowa, która znajduje się za fotelami składa się z dwóch elementów. Część za kierowcą jest stała, a część za pasażerem jest ruchoma. Przy złożeniu fotelu pasażera (oparcie kładzie się na siedzisko) uzyskujemy płaską podłogę i ruchomą część ścianki działowej można przestawić wzdłuż osi pojazdu. Tym oto sposobem samochód staje się na chwilę jednoosobowy, ale szalenie pojemny. Przy braku słupka B oraz drzwiach odchylanych pod kątem 90 stopni Kangoo oferuje otwór do bocznego załadunku o szerokości 1.4 m. Komu przyda się Open Sesame? Wszystkim tym, którym w ciasnych przestrzeniach trudno się dostać do ładowni przez drzwi tylne.
Drugim genialnym rozwiązaniem jest Easy Inside Rack. Jest to składany stelaż wewnętrzny, który pozwala na lepsze wykorzystanie przestrzeni ładunkowej poprzez ułożenie długich przedmiotów pod dachem, a nie na podłodze.
Najczęściej zamawiany jest Kangoo VAN w standardowym rozmiarze, do którego zmieszczą się nawet dwie EP ułożone poprzecznie. Jeżeli potrzebujesz więcej przestrzeni - możesz zamówić wersję przedłużoną L2. Oto, co dzięki temu zyskujesz:
• Nadwozie wydłużone o 42 cm (38 cm rozstaw osi, 4 cm zwis tylny)
• Ładowność do 800 kg lub nawet 1000 kg dla wersji z silnikiem dCi z opcją powiększonej ładowności
• Zwiększoną do 4,9m 3 przestrzeń ładunkową w wersji z uchylną przegrodą lub do 4,2 m3 w wersji ze stałą ścianą grodziową; to ok. 1m3 więcej niż w wersji L1
• 0,5 m większą długość maksymalną ładunku przewożonego za pomocą podwieszanego stelaża Easy Inside Rack
• Drzwi boczne o szerokości 83 cm, tj. ok. 21cm więcej niż w L1
• Maksymalną długość ładunkową mierzoną po podłodze zwiększoną o blisko 0,5m
W wersji przedłużonego nadwozia L2 nie jest stosowane rozwiązanie Open Sesame by Renault.
Kangoo VAN to samochód zwykle 2-osobowy, gdzie pomiędzy kierowcą a pasażerem występuje praktyczny podłokietnik ze schowkiem. Ale samochód można też zamówić w wersji 3-osobowej: fotel kierowcy + 2-miejscowa kanapa dla pasażerów. Oparcie środkowego fotela składa się i służy jako podłokietnik lub podstawka do pisania. Na podłokietnik ze schowkiem rzecz jasna nie ma wtedy miejsca, ale sporych rozmiarów schowek znajduje się wtedy pod kanapą pasażerów.