Wizjonerski, odważny i doskonale wpisujący się w swoje czasy - taki jest Renault Rafale. Dzięki urzekającej stylistyce SUV-a coupe nasz nowy flagowiec łączy zalety pojazdu terenowego i sportowego. Całości dopełnia wnętrze oferujące komfort wysokiej klasy limuzyny, niepozbawione funkcjonalności samochodu rodzinnego.
Przy Rafale nie sposób nie zacząć od wyjątkowego designu. Miło, że nasz nowy flagowiec nie boi się odważnego wzornictwa. Oczywiście, śmiałe projekty stylistyczne w Renault to nie nowość. Kiedyś (Avantime, Vel Satis) oryginalny język stylistyczny był znakiem rozpoznawczym Renault. Teraz jednak to zupełnie coś innego. Rafale jest na tyle świeży, że intryguje, ale zarazem na tyle wyważony, że idealnie odpowiada współczesnej motoryzacyjnej modzie.
Dlaczego Rafale, jako najwyżej pozycjonowany model w gamie Renault, jest takim, a nie innym samochodem? Hmm ... on po prostu nie mógł być inny! Wszystko wynika z dziedzictwa marki i wymagań teraźniejszości. Patrząc historycznie, wśród najwyższych modeli Renault pojawiały się różne samochody. Podwyższone nadwozie mieliśmy już w Vel Setisie, który był wyjątkowym skrzyżowaniem crossovera i limuzyny w formie praktycznego hatchbacka. Ale Vel Statisowi brakowało sportowego zacięcia. Sportową sylwetkę i tylną oś skrętną miała za to Laguna coupe. Tylko, że Laguna coupe była przeurocza, ale za to umiarkowanie praktyczna - nadwozie 3-drzwiowe, czteromiejscowe. Jeszcze niedawno napęd 4x4 w nadwoziu SUV'a można było spotkać w Koleosie. Ale Koleos nie miał tylnej osi skrętnej. A Rafale? Czerpie z dziedzictwa każdego z tych samochodów. Co ważne, czerpie w taki sposób, że uwydatnia ich plusy, niwelując ich ograniczenia. Dodatkowo, Rafale technologicznie spokrewniony jest z najnowszą odsłoną modelu Espace, co czyni go również samochodem przestronnym i praktycznym.
Wracając do historii Renault... Inspiracją do wyboru nazwy samochodu była działalność Renault w przemyśle lotniczym. W 1933 roku Renault kupiło Caudron, firmę produkującą samoloty. Jednomiejscowy samolot sportowy C460, zaprojektowany z myślą o biciu rekordów otrzymał nazwę Rafale. Słowo to w języku francuskim określa naturalną energię wiatru. W 1934 samolot Rafale na dystansie ponad 1000 km osiągnął rekordową prędkość 445 km/h. Z tej lotniczej inspiracji wywodzi się nie tylko nazwa, ale też sposób projektowania. Samolot bowiem musi się smukłością i harmonią sylwetki dostosować do środowiska, w którym się porusza. Z samochodem jest podobnie. I nie chodzi tutaj tylko o względy aerodynamiczne, ale też o względy estetyczne. Rafale, swoim uniwersalnym i eleganckim nadwoziem typu sportback, pasuje do każdego krajobrazu, nie zakłócając jego harmonii.
Oto kilka innowacj, dzięki którym Rafale jest tak wyjątkowym i atrakcynym samochodem: