Przewieźć dziewięć osób? Nie każdy osobowy van to potrafi. Przewieźć dziewięć osób wygodnie? To już nie lada sztuka. Przewieźć dziewięć osób wygodnie i pomieścić ich bagaże? To już zadanie prawie niewykonalne... no, chyba, że będziesz mieć do dyspozycji Renault Trafic.
W Trafic'u łączą się zalety samochodu osobowego i dostawczego. Z tego pierwszego Trafic czerpie komfort i modularność wnętrza. Z tego drugiego - solidność, stabilność i pojemność. A kto najczęściej kupuje Trafic'a?
- Rodziny. Wprawdzie rzadko spotykam rodziny z siedmiorgiem dzieci, ale z piątką się zdarzają. Zwykle kupują wersję z pojedynczym fotelem pasażera w pierwszym rzędzie, dzięki czemu tata (kiedy mama prowadzi) miał komfortowo równie jak kierowca, a poza tym jest przejście pomiędzy fotelami do II rzędu foteli.
- Wypożyczalnie. Trafic gwarantuje, że klienci wypożyczalni bez obaw zmieszczą zarówno komplet pasażerów jak i komplet bagaży.
- Firmy transportu osób - z tych samych względów, co wypożyczalnie.
- Firmy do transportu pracowników - również z tych samych względów, co powyższe.
- Domy Pomocy Społecznej, Zakłady Opiekuńczo-Lecznicze itp., gdyż Trafic posiada szereg adaptacji z homologacją do transportu osób niepełnosprawnych. Można zamówić go do transportu jednego lub dwóch osób na wózku. Występuje wersja ze składanymi, teleskopowymi najazdami, rampą lub windą. Samochód zwykle rozliczany jest z dotacją PFRON.
- Emeryci. Zwykle są to młodzi emeryci, którzy mają czas, zdrowie i ochotę na poznawanie świata. Wybierają wersję Space Class Escapade w krótszym rozmiarze, bo przy długości 5 metrów mieści się na większości miejsc parkingowych. Dzięki kanapie III rzędu zmienianej na łóżko, tego typu samochód stanowi namiastkę kampera.
Trafic'a dzielimy na dwie podgrupy:
- kombi (passenger), który jest zamawiany przez większość klientów. W tej wersji kanapa II i III rzędu może być wyjmowana, a dodatkowo kanapa III rzędu może być złożona, co pozwala zwiększyć objętość bagażnika bez jej wyjmowania
- Space Class, który jest dedykowany klientom oczekującym standardu wyposażenia właściwego pojazdom klasy VIP. W tej wersji fotele są przesuwane na szynach i mają indywidualnie regulowany kąt oparcia. Możliwe jest zamówienie foteli II rzędu zamontowanych na obrotnicach, ze składanym stolikiem pomiędzy nimi. Kanapę III rzędu można przekształcić na łóżko.
Obie wersję występują w rozmiarze podstawowym oraz wydłużonym o 40 cm (wersja Grand, L2). W każdej wersji znajdziesz wystarczająco dużo miejsca na nogi i nad głową. Dłuższa wersja to dokładnie taka sama przestrzeń pasażerska jak w podstawowym rozmiarze, gdyż większy jest jedynie bagażnik. Ale w dłuższej wersji większy jest rozstaw osi, co korzystnie wpływa na komfort podróżowania.
W Trafic'u czas płynie nieco wolniej niż w innych modelach osobowych. Wydaje się, że jego geometria jest na tyle uniwersalna (idealna), że niewiele się zmieniło od czasu II generacji (tej z charakterystycznym, łukowo profilowanym dachem w przedniej części). Oczywiście, to tylko pozory, bo Trafic III powstał jako zupełnie nowa konstrukcja, która nie ma nic wspólnego ze starszym modelem. I chyba o to chodzi w tym samochodzie - zmienia się treść (silniki, bezpieczeństwo, technologie), ale forma jest na tyle dobra, że Trafic od lat pozostaje wyznacznikiem funkcjonalności w swojej klasie.